چگونه فینگرفود درست کنیم؟

دبیر دوشنبه 14 اسفند 1402 - 22:12
چگونه فینگرفود درست کنیم؟

چگونه فینگرفود درست کنیم؟

فینگرفودها یا غذاهای انگشتی پیش غذاهای محبوب برای دورهمی‌ها و گردهمایی‌ها هستند، زیرا به دلیل سایز کوچکشان این اجازه را به مهمانان می‌دهند که در حالی که با بقیه گفتگو می‌کنند، از خوردن غذا‌های خوشمزه لذت ببرند. فینگرفود‌ها از مواد مختلف از جمله گوشت، غذاهای دریایی، سبزیجات، پنیر و نان تهیه شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت گرم یا سرد سرو کرد.

برای اولین بار، کلمه canapés (اصطلاح دیگری برای فینگرفودها) در اواخر قرن 18 در فرانسه به‌کار برده شد و در دوران ممنوعیت الکل درآمریکا (اواخر دهه 1920)به‌دلیل استفاده فینگرفود‌ها در کافه‌ها و سالن‌ها رواج بیشتری یافت.

فینگرفود چیست؟

فینگر فودها وعده‌های غذایی کوچک و قابل خوردن با دست هستند(معمولا برای سرو آن‌ها به ظرف و قاشق و چنگال نیازی نیست) و شامل انواع مختلف غذاها مانند نوشیدنی‌ها، میوه‌ها، سالادها، پیتزاها، ناشته‌های فست فود و غیره می‌باشند.

این غذا‌ها به دلیل مصرف آسان و تنوع و ترکیبات مختلف‌شان یکی از محبوب‌‌ترین روش‌های پذیرایی برای جشن‌ها و مهمانی‌ها و محافل اجتماعی هستند. تنوع فینگرفودها به میزبان این اجازه را می‌دهد تا به‌راحتی به سلیقه‌های مختلف مهمانان پاسخ داده و انتخاب‌های گوناگونی به مهمانان خود ارائه دهند. همچنین ارائه این غذا‌ها نیازی به استفاده زیاد از ظروف پذیرایی بزرگ و سنگین ندارند و این باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه میزبان می‌شود.

فینگر فودها به‌عنوان یک روش مصرف غذای دوستانه و غیر‌رسمی، به مهمانان این اجازه را می‌دهند تا در حین مصرف غذا به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با رعایت احترام طرف مقابل، از غذا لذت ببرند.

بسته به منطقه جغرافیایی و آداب و رسوم هر منطقه، فینگر فود‌ها از ترکیبات مختلف محلی و متنوعی تهیه می‌شوند. به‌عنوان مثال، برای تهیه فینگر فود در کشورهای آسیایی از موادی همچون ماهی، مرغ یا سبزیجات محلی استفاده می‌کنند. در حالی که در کشورهای غربی، پیتزا، ساندویچ‌ها و ناشته‌های فست فود معمولاً به‌عنوان فینگرفود‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع فینگر فود

فینگرفود‌ها تنوع فراوانی دارند و می‌توان آن‌ها را از انواع گوناگونی از غذاها و خوراکی‌ها تهیه کرد. این غذا‌ها به‌طور کلی به دو گروه کلی فینگرفود‌های سرد و گرم تقسیم می‌شوند. برخی از انواع معروف فینگرفود به‌شرح زیر است:

  1. مینی پیتزا:  این‌ها پیتزاهای کوچک و تک برشی هستند که به‌عنوان فینگر فود سرو می‌شوند و برحسب سلیقه از ترکیباتی همچون گوشت، سبزیجات و پنیر تهیه می‌شوند.

  2. سوپ و خورش: استفاده از سوپ‌ها و خورشت‌ها در ظروف کوچک می‌تواند یک تجربه گرم و دلنشین و آرامش‌بخش به مهمان ارائه دهد.

  3. ناشته‌های فست فود: این ناشته‌ها، ساندویچ‌های کوچکی از برگرها، ناگت‌ها، کباب‌ها هستند که به‌صورت فینگرفود تهیه می‌شوند. برای درست کردن این ساندویچ‌ها می‌توان از انواع دیگری از مواد همچون ژامبون و پنیر کلاسیک، پنیر کبابی لذیذ و گزینه‌های گیاهی استفاده کرد.

  4.  سوشی: سوشی‌های کوچک و تک برشی که به‌صورت فینگر فود سرو می‌شوند. این غذا‌ها جزو محبوب‌ترین انواع  پیش غذا در آسیای جنوب‌شرقی می‌باشند و از موادی همچون ماهی، میگو و سبزیجات تهیه می‌شوند.

  5. ناشته‌های خوراکی: ناشته‌های مختلفی مانند سیب‌زمینی‌های مزه‌دار، پنیرهای مزه‌دار سرخ‌شده،  استیک‌ها، مرباها و دسر‌ها که به‌صورت فینگرفود تهیه می‌شوند.

  6. تاکو مینیاتوری: این غذاهای لذیذ مکزیکی امکان تجربه یک طمع بی‌نظیر همراه با ترکیبی از ادویه‌ها را به میهمانان می‌دهند.

  7. توپک مرغ: تکه‌های کره‌ای شکل مرغ کوچک که معمولاً با سس‌ها مختلف تهیه می‌شوند و به‌عنوان فینگر فود سرو می‌شوند.

  8. هوموس و نان پیتا: نان هوموس و پیتا یک پیش‌غذای کلاسیک خاورمیانه‌ای است که تهیه آن آسان بوده و برحسب سلیقه شما می‌تواند تغییر کند و شما می‌توانید از انواع نان پیتا مانند نان پیتا گندم کامل، نان پیتا بدون گلوتن یا چیپس پیتا استفاده کنید.

    چگونه فینگرفود درست کنیم؟

    تهیه فینگرفود‌ بسیار ساده است. اولین مرحله برای آماده‌سازی فینگرفود، تهیه مواد اولیه مورد نیاز می‌باشد. مواد اولیه این ‌غذا‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد و شما برای درست کردن این ‌غذا‌ها می‌توانید از ترکیبات مختلف و دلخواه بر حسب سلیقه خودتان استفاده کنید. برخی از مواد اولیه رایج برای تهیه فینگرفودها عبارتند از:

    • گوشت: مرغ، گوشت، ماهی و ...

    • سبزیجات: گوجه فرنگی، خیار، کاهو، فلفل دلمه ای، هویج و ...

    • پنیر: پنیر پیتزا، پنیر خامه ای، پنیر گودا و ...

    • نان: نان تست، نان لواش، نان پیتا و ...

    • خمیر: خمیر پیتزا، خمیر یوفکا، خمیر نانوایی و ...

    • ادویه جات: نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن، پودر سیر و ...

    همچنین می‌توانید از ترکیبات محلی و مورد علاقه خود برای تهیه فینگر فود‌های خاص و منحصر به فرد استفاده کنید.

    بعد از تهیه مواد اولیه به مرحله آماده سازی فینگرفود‌ها می‌رسد. نحوه آماده سازی، به نوع فینگرفود و سلیقه شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برای تهیه ناگت مرغ به‌صورت فینگرفود‌، ابتدا سینه مرغ را چرخ کرده و با پیاز رنده‌شده، پنیر پیتزا، پودر سوخاری، نان خشک پودر‌شده، نمک و ادویه‌های مختلف و در صورت تمایل تخم‌مرغ مخلوط کنید، سپس از مایه مرغ به اندازه یک گردو برداشته و توپی شکل کرده و در ظرفی که حاوی پودر سوخاری است بغلتانید. در نهایت، توپک‌های تولید‌شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

    برای تهیه ساندویچ‌های کوچک بعد از تهیه موادی همچون، گوشت، مرغ، ژامبون، سبزیجات و پنیر‌، نان تست یا هر نان ساندویچ دیگر مدنظرتان را به قسمت‌های کوچک برش زده و ساندویچ‌های خود را با مواد دلخواه‌تان به زیباترین شکل درست کرده و تزیین کنید.

    برای تهیه مینی پیتزا، باید خمیر پیتزا را به شکل دایره یا مربع‌های کوچک برش بزنید سپس روی آن‌ها، سس گوجه فرنگی مالیده و با پنیر پیتزا پر کنید. زیتون، قارچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و ... را به‌دلخواه روی پنیر پیتزا قرار دهید. در نهایت، مینی پیتزاها را به فر دمای 180 درجه سانتیگراد منتقل کنید تا پنیر پیتزا ذوب شود. بعد از حدود 20 دقیقه مینی پیتزاها طلایی رنگ شده و آماده سرو هستند.  

    اینها تنها چند نمونه از انواع فینگرفودهای ساده و خوشمزه هستند که می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود تهیه کنید. با کمی خلاقیت و سلیقه می‌توانید فینگرفودهای متنوعی با طعم‌های مختلف تهیه کنید و مهمانان خود را سورپرایز کنید. از فینگر‌فودهای محبوب دیگر می‌توان رولت مرغ، میگو سوخاری، رول کالباس و پنیر، رول ماهی تاکو، فینگرفود کوکو سبزی را نام برد.

     در تهیه فینگرفودها همیشه چند نکته مهم را در نظر بگیرید؛ از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید. سایز مواد اولیه خود‌را به اندازه مناسب خرد کنید در حدی که غذای پایانی قابلیت خوردن با دست را داشته باشد. با خلاقیت و دقت، غذا‌های خود را تزیین کنید تا ظاهری زیبا داشته باشند و مهمانان شما از استفاده آن‌ها لذت ببرند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد